AFAS implementatie door DIFFERIT
DIFFERIT is één van de negen officiële AFAS implementatiepartners. Ons partnerschap maakt namelijk dat we niet alleen optimaliseren bij bestaande AFAS gebruikers, maar ook nieuwe klanten mogen begeleiden bij de implementatie van AFAS software.
Met trots kunnen we dan ook wel stellen dat DIFFERIT een ervaren specialist is op het gebied van AFAS implementaties met een optimale kennis van de bedrijfssoftware. Wij zijn er om het geheel voor je te implementeren op een manier waar jouw bedrijf maximaal voordeel van heeft. Je profiteert altijd van een zeer complete service als je kiest voor DIFFERIT als jouw AFAS specialist.
Je herkent het vast. Jouw organisatie heeft het besluit genomen om te gaan werken met de software van AFAS, maar is nog zoekende naar een geschikte partner voor de uitvoering van het implementatietraject. Belangrijk is dat je dan een partner vindt die niet alleen beschikt over de nodige kennis en ervaring in jullie specifieke domein, maar ook qua aanpak en werkwijze een match is. Je gaat op zoek naar de AFAS partner die bij jouw organisatie past.
Wat maakt DIFFERIT als implementatiepartner uniek?
Bij implementaties richten wij de gehele AFAS Profit omgeving in. Wij zorgen voor de borging van alle bedrijfsprocessen en kijken hoe de software het beste integreert met de bedrijfseigen software om zo het maximale uit de software te halen. Een succesvolle AFAS implementatie gaat een stuk verder dan alleen het inrichten van de software. Het is de bedoeling dat iedereen de meerwaarde van AFAS ervaart en benut. Daarom is het zaak om alle stakeholders bij de implementatie te betrekken. Communicatie is dan onmisbaar.
Contact opnemenOnze implementatietrajecten bestaan uit een aantal opeenvolgende processtappen. Op hoofdlijnen doorlopen we samen de volgende fases:
Wij zijn er allereerst om de AFAS software op een bij jullie passende manier te implementeren om jullie processen efficiënter te laten verlopen. Hierbij zijn overzicht, kennis, structuur en communicatie echter belangrijke randvoorwaarden. We nemen je graag mee in de wijze waarop wij deze elementen inbedden in onze werkwijze.
Overzicht met onze projecttool Trello | Bij een AFAS implementatie werkt DIFFERIT volgens de Scrum methode. Door onze stapsgewijze aanpak houden we altijd het overzicht en de controle bij opdrachten, zodat alles volgens planning zal verlopen. Hierbij maken we gebruik van de onze projecttool Trello. Met Trello houd je eenvoudig zicht op de projectvoortgang en borg je dat de communicatie centraal verloopt zodat je altijd beschikt over de laatste stand van zaken en gemaakte afspraken.
Opdoen van AFAS kennis | Onze AFAS experts hebben veel kennis en ervaring wanneer het om AFAS en het automatiseren van processen gaat. Voor een soepel lopende implementatie is het ook van belang dat de betrokken projectteamleden binnen jullie organisatie basiskennis hebben opgedaan van AFAS Profit. Dit kun je doen door in het begin van het traject de basistrainingen bij AFAS te volgen. Aanvullend heb je de mogelijkheid om richting het einde van het traject de AFAS eindgebruikers in hun eigen AFAS omgeving te laten trainen door onze Consultants. Je ziet vaak dat deze training het draagvlak in de organisatie verder vergroot.
Bieden van structuur | Onze projecttool Trello geeft mooi overzichtelijk weer waar je als organisatie staat in het implementatietraject. Daarbij zorgen we voor een vaste structuur tijdens onze consultancydagen zodat je weet waar je aan toe bent en wat er van jou als organisatie verwacht wordt. We starten de dag met een dagstart waarin we de werkzaamheden voor die dag samen bespreken. Aan het einde van de consultancydag sluiten we af met een dagafsluiting en laten we zien wat we ingericht hebben.
Heldere en transparante communicatie | Goede communicatie tijdens het implementatietraject is essentieel. In het kader van het transparant communiceren werken we met één centraal platform waar alle afspraken worden vastgelegd.
Naast de feitelijke communicatiekant hebben we ook oog voor de zachtere kant. Jullie medewerkers moeten uiteraard leren om goed om te gaan met de AFAS software; daarom is communicatie gedurende het gehele traject erg belangrijk. Als je de bedrijfsprocessen echt wilt veranderen, heb je draagvlak van alle betrokkenen nodig; dus ook alle medewerkers. Dat betekent dat je echt iedereen moet meenemen in het veranderproces. Het is belangrijk dat de medewerkers op tijd op de hoogte worden gesteld dat er veranderingen gaan plaatsvinden, zodat zij hier ook open voor staan en zich hierop kunnen voorbereiden. Om weerstand en verwarring te voorkomen moet je de medewerkers ook duidelijk uitleggen wat de nieuwe werkwijzen hen opleveren en hoe zij profijt zullen ervaren van het automatiseren van hun processen. Zo krijgen zij bijvoorbeeld meer ruimte en tijd voor nieuwe taken. Ook hierin kunnen wij op een passende manier ondersteunen.